fredag den 31. maj 2013

Lykkeposer til frøspirer


Jeg har delt frøposer ud til ungerne, på vores lokale bibliotek :) Et arrangement der kom sig af at der på tårnet til venstre på billedet herover, står en masse havebøger og øverst et lille glashus med frøposer.

Og jeg havde hørt nogen børn spørge deres mor om de ikke skulle så noget derhjemme :) Og et par dage efter hørte jeg om Tony Bülows blog, Lykkeposer til frøspirer! Og SÅ var det at jeg skyndte mig at kontakte min søde bibliotekar, for at arrangere dette.


Så jeg fik fat i Tony, der var sød og sende mig en bunke med fine frøbreve, til børnene. Der var "Tinge-Linge-Later", "Stærke djævle", "Bines blomsterhave" Og "Klatrende krabater" at vælge imellem. Og ungerne fniste lidt over de sjove navne!


Med mig havde jeg en chiliplante, en tomatplante, nogen bønner, noget salat og så én af mine Ping Pong Chili ;) Mest af alt for at vise, at man ikke behøver en stooor have, for at så lidt. Man kan bruge en gammel eddikedunk, en altankasse, en urtepotte, en spand eller mosters gamle chokoladekande!

Kun fantasien sætter grænserne - og fantasi har børn jo meget af :) Og ikke mindst, så har de lyst til at så deres egne ting. Og jeg synes det er så vigtigt at vise børn hvor mad kommer fra, ud over køledisken. Og ikke mindst vise dem det hyggelig i at så, se det gro, passe det, for til slut og spise sine helt egne lækre afgrøder :)


Desværre kom der ikke så mange børn som jeg godt kunne have ønsket :) Der gik nemlig kuk i annonceringen af det i avisen. Men de der kom, de fik ekstra mange frø med hjem og gik igen med store smil ;) Og så er min lykke gjort.

Jeg har stadig nogen frøposer tilbage - står du og mangler lidt at så sammen med din søn, datter, barnebarn eller nevø... eller måske naboens børn? Så send mig en email med navn, adresse og en kode til mobilporto :) Så sender jeg dig nogen frø.

Og hvis jeg løber tør, så har Tony Büllow sikkert flere, ovre på hans hjemmeside :)

SÅ, SPIR, SPIS !! ;)


3 kommentarer:

  1. Hej Tina...
    Hvor er det dejligt at se at der er andre der vil bruge den nødvendige tid på at så en spire ved børn og unge, så de også kan prøve glæden ved at så, spire og spise - måske var der ikke mange der dukkede op, men dem på billederne ser meget interesserede ud og det gælder sikkert også alle de andre - Så stor tak til dig for indsatsen, håber det er ok at jeg lige ligger et par link til dette indlæg ud på relevante sider - Mvh Tony - http://lykkeposer.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tony,
      Både børn og forældre var vældig interesserede :) Så på den led, var det helt sikkert vellykket! OG resten af poserne skal nok få nye hjem... og nogen af dem er sået i mine egne højbede, så andre i vores rækkehuse, med ialt 6 familier, får glæde af det :)
      Du deler alt det du har lyst til :)

      Slet
  2. Hvor var det godt gjort :) og så fint med plantepotte ide eksempler med.
    KH
    Marianne

    SvarSlet