fredag den 10. maj 2013

Det spirer og gror


Lidt tidligere idag, var jeg lige ude og lette lidt på plasticen på de urtepotter jeg havde stillet til spiring :) Og sørme så, der var gang i mange af dem.

Jeg har blandt andet sået en flok Celosie a Panache - Thompsoni Magnifica... nogen sjove små fjerduskblomster :) Det er en enårig plante der bliver ca. 60-100 cm høj. Den blomstrer helt fra juli til oktober og har de vildeste farver. Se bare spirerne... de er allerede knaldrøde, orange og gule.

Jeg er ret spændt på at se dem komme helt op af jorden :) Frøene havde mine forældre med hjem fra Frankrig sidste sommer, men min mor fik aldrig sået dem.


En del af mine krydderurter er også så småt ved at røre på sig :) Indtil videre er der da gang i Fennikel, Basilikum, Ginseng, Oregano og Kinesisk purløg.

Jeg har aaaldrig før sået mine egne krydderurter, så jeg er ret spændt på resultatet. Jeg anede intet om såningen af dem, om det skulle bredsåes eller såes meget tyndt. Men nu må tiden vise hvad der sker her ;)

Jaaaah, jeg fik også sat hyldeknægte op i drivhuset idag og i morgen skal jeg ud og finde noget restetræ, så jeg kan få lagt hylder ud. Det giver alt andet lige plads til liiidt mere i drivhuset ;) Mange af chilierne bliver ikke ret meget højere end 60 cm... og så kan man jo lige så godt udnytte pladsen over dem, ikke?

Og så tror jeg at jeg er nået til den konklusion, at der altså blæser ALT for meget, omme langs gavlen af huset. Jeg har jo ellers to bede på hver ca 2 meter deromme. Men lige meget hvad jeg planter, gror det nærmest sidelæns. Så lige nu står der kun lidt Hosta og ting der minder om. Og nu forsøger jeg så også lige med en Hortensia.

Og ellers tror jeg der kun kommer til at stå en buksbom eller to og så måske grus i bedet, for at mindske ukrudtet. Jeg gider ikke kassere flere vindblæste planter eller forsøge at få plads til "fejlkøb", der ikke kunne holde til det deromme!


2 kommentarer:

  1. Hvor spændende med frø fra Frankrig. Jeg elsker at afprøve frø fra hele verden. I dag har jeg sået gulerødder fra Rusland, og før har jeg haft majs fra Makedonien. Jeg håber at de bliver flotte hos dig. Hvis du kan tage frø af dem, er du jo sikret en enestående samling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er sjovt med frø fra andre steder :) Jeg har også fået nogen af de der helikopterfrø fra træer, men i mega størrelse... de skal også såes ;)
      Det var også sjove ting du har haft fingrene i :)
      Jeg skal i hvert fald forsøge at tage frø... det er noget jeg ikke har prøvet ret meget i, men det skal undersøges ;)

      Slet