lørdag den 18. maj 2013

Sommerdag i haven


Vejret har været intet mindre end formidabelt, de sidste to dage :) Og vi har nydt det i fulde drag!

Jeg har fået plantet nogen af de seneste indkøb og lagt nogen løg jeg havde glemt jeg havde ;)


Når man kommer og besøger mig, ser der lige nu sådan ud! Først møder du mine højbede, en lille hyggekrog med de blå stole og de store bogstaver jeg lavede sidste år. De ser lidt grumsede ud, fordi jeg har smurt dem med blendet mos. Men det bider ikke rigtigt... og jeg tror jeg vasker det af i morgen :) Ikke så meget som en anelse mos er spiret derpå.


Så drejer man om hjørnet, om langs med gavlen. Sidste år stod der kun et par hosta i bedene. I år har jeg fået plantet både en hortensia, to akelejer, nogen stenbedsplanter, to sommerfuglebuske (en hvid og en multifarvet), to mindre buske jeg ikke lige i skrivende stund husker navnet på, en astilbe, en brudeslør og en clematis ved plankeværket.

Og man kan også se de kaffekopper jeg fik sat op... de er fyldt med vand til fuglene.


Når man kommer hen for enden, kigger man om i haven hvor terrassen er til venstre. Se lige bort fra den bid hegn der aldrig blev malet færdigt sidste år, da regnen satte ind, uden pause og dernæst vinteren ;)

Til højre står endnu et havebord og en mulighed for at sidde og kigge. Bagved det, er det rundt bed med den smukke hængepil... som desværre også aaaltid, hver sommer er frygtelig ramt af lus! Men bare de så holder sig DER!

Så har vi mit nye højtelskede drivhus, hvor jeg også lige har plantet en clematis, ved det ene hjørne. Længere omme står mine rabarber, som gror som bare pokker.


Inde på terrassen, står mine krydderurter og jordbær, på rad og række. Og i dagens anledning (ompotningsdag), står der også nogen pelargonier.

Til højre for dette står mit nye ahorntræ i potte og min krydderurtevæg.


Rundt om min grund, har vi spireahække. To slags - til den ene side blomstrer den lige nu... med de der lange "aks". Til den anden side, er det en anden slags, der kommer til at ligne små buketter - og den blomstrer lidt senere.


I drivhuset er der også fuld gang i det :) Mine Celoise a panache, spirer helt vildt og det samme gør tagetes. I de små røde urtepotter, spirer der en masse Ananas Kirsebær... er du GAL jeg får ikke plads til dem! ;)

Tre Chilier er nu sluppet løs med blomster, resten bliver nippet lidt endnu :) Og på Flourescent Purple og Chenzo, er der nu bitte små frugter på vej.


Se bare min flotte Flourescent Purple! Den er så smuk i bladene. Jeg har ikke smagt dem endnu, men jeg tror den godt kunne blive et fast indslag i mit drivhus, alene pga. dens skønhed. Jeg er ret spændt på dens lilla frugter :)


Dagen idag har været produktiv, men i langsomt og roligt tempo. Min nakke driller helt vildt for tiden! Jeg har haft mange trælse hovedpiner den sidste uges tid.... og har måttet tage tingene sådan lidt langsomt. Men synes alligevel jeg har nået en masse idag. Græsset blev da klippet og der blev sat nogen planter i jorden. Beplantningen foregik siddende på min flade, for ikke at bøje for meget i nakken... men det blev gjort. :)

Garmin har også taget det med ro idag. Det meste af dagen, har man kunnet finde hende i skyggen under solsengen. Det er også der jeg lige knipsede hende :) Skygge har været hendes ven de sidste to dage.

Idag er det dog tidligt køligt ude. I går aftes sad vi ude til engang over 9 om aftenen og vi nøøød det. Idag har vi måttet trække ind allerede kort efter aftensmaden :)

Så nu er benene smækket op i sofaen og der skal bare flades ud!

7 kommentarer:

  1. Tak for rundturen på din dejlige matrikel - jeg mistede ret hurtigt retningssansen, men nød både billeder og tekst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har du det måske som jeg? JEg skal bare dreje lidt rundt om migselv, så har jeg mistet orienteringen ;)

      Slet
  2. Hej Tina
    Jeg glæder mig til at se billeder af alle de chilli frugtet :)
    Kh.
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lover at poste maaange fotos sæsonen over ;)

      Slet
  3. Hej Tina
    Dejlig blog :)
    Med hensyn til dine bogstaver - Claus Dalby anbafaler kærnemælk til terracotta potterne for at give dem patina, men de har en ru overflade, jeg usikker på om det virker på en glat overflade (hvis altså dine bogstaver er glatte - det er ren gæt)??

    Held og lykke med mosset (og haven)
    Kh Lonnie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej lonnie,
      Bare kærnemælk og intet andet? Jeg tog noget kærnemælk og blendede sammen med noget mos fra græsplænen og smurte det på. Men der er intet sket siden :) Stenene er ru, men overfladebehandlede med vandglas, så derfor også glatte på en måde... men nok ikke mere end terracotta.
      Jeg må være tålmodig lidt endnu ;)

      Og tak for rosen og lykønskning ;)

      Slet
  4. Jeg så lige Claus Dalby igen i TV 2 Fri - hvor han plantede krydderurter ud og der nævnte han det igen - men til terracotta krukker.. Jeg ved ikke om det virker på andre overflader..

    SvarSlet