lørdag den 4. maj 2013

Porcelæn i haven!


Rundt omkring i mange genbrugsbutikker, står der kopper som disse og gemmer sig :) Jeg har købt nogen af dem, og lavet dem om til fuglefoderkopper.

Nu hænger der et par stykker i mit piletræ og pynter. Jeg synes det er et sjovt lille tvist... frem for mejsebolde, eller sorte metalhætter.... eller kokosnødder :) jeg trængte til noget sjovt at kigge på.


Jeg har yderligere et par idéer i ærmet - men mangler lige nogen småting for at udføre dem :) Men de kommer på bloggen når jeg er færdig med dem.

Idag tog en veninde og jeg på lopperræs. To markeder besøgte vi og jeg fik lidt godter med hjem. Både nogen kopper som dem ovenfor, samt et fad, der skal bruges til sådan et kagefad/tårn.

Og så "kom vi lige til" at stoppe ind ved sådan et lille plantemarked også... og så hoppede der lige 4 pelargonier ind i bagagerummet på bilen!! Så nu har jeg 4 forskellige af dem... og jeg aner INTET om dem, men de er så smukke ;)


Okay, den øverst til venstre kender jeg, den hedder Dronning Ingrid ;) Men de andre 3 kender jeg ikke. Og ellers er den eneste info jeg har om pelargonier, er at de er nemme at tage stiklinger af !

Så jeg har nyt at lære!


Og til slut skete der lige det, at jeg ikke kunne holde fingrene for migselv, da jeg så denne hindbærbusk i Lidl. Hovsa......

Nanna og jg har længe talt om at det kunne være fedt med lidt hindbær i haven :) Så nu må jeg se om jeg kan finde et perfekt sted til den.

Men ikke alt har kostet penge idag... for da vi kørte ind om Brugsen for at handle lidt dagligvarer, spottede jeg én af de der sorte spande, der tit står afskårne blomster i. Jeg spurgte en ansat om de havde mange af dem? DET havde de, om jeg ville have nogen?? OM- jeg ville.... så dem fik jeg lige en stak med hjem af :) De er perfekte urtepotter, når man lige laver huller i bunden.

Der ud over, har jeg intet lavet idag... kroppen er lidt træt efter igår. Der var jeg nemlig under skarp træning hos fyssen. Nakken skulle trænes (incl. resten af kroppen), så mine muskler omkring led kan blive styrket. Og jeg skal LOVE for at jeg fik trænet.... lige så jeg fik gelé i benene og hyperaktivt hjerte!!!

Men det bliver godt, siger hun..... så det tror jeg på ;)



7 kommentarer:

  1. Flot. Den øverste kop har jeg i en lilla udgave - arvegods fra mormor. Sjovt at se den et andet sted og i en helt anden anvendelse end blot pynt.

    SvarSlet
  2. Kommer lige til at tænke på - vi ses jo nok i september, så hvis du kunne tænke dig gule og røde sene hindbær, kunne jeg godt fikse et par planter til dig :-) Og måske en rabarber?
    Som sædvanligt en fornøjelse at se dine billeder - meget langt fra de dårlige mobiltelefonbilleder, der ligger alle vegne :-)

    SvarSlet
  3. Så engang i et Søren Ryge program, tror jeg det var, at han fik pelargonier til at formere sig. Han klippede ganske enkelt en gren af med blomst og lidt blade og puttede den over i en ny potte med jord, herefter skal den bare stå fugtigt efter et par uger kan den klare sig selv og er blevet til en ny blomst...

    Det har jeg gjort de sidste par år, samt at jeg også klipper dem ned så de bliver tætte. Desuden kan de gemmes til næste år evt. i en kælder eller en nordvendt vindueskarm.

    Tak for en super blog med flotte billeder:-)

    SvarSlet
  4. Super fine kopper, Tina, det er en vildt god ide. Har du limet sammen med sekundlim?

    Og så er den pelargonie, som du kalder Dronning Ingrid, altså en Apple Blossom :-)
    Dronnigen er sartede i farven og har heller ikke de mørke ringe på bladene...

    SvarSlet
  5. Lene, aj hvor sjovt du lige har en makker i anden farve :) De fleste gider ikke længere have det stående, og så er det sjovt at få det genbrugt, så det igen kan komme til at pynte ;)

    Anja, Vi ses i september med mindre noget slemt kommer i vejen ;) Jeg VIL til festivallen. Jeg kunne heeelt sikkert godt tænke mig nogen gule og røde sene hindbær og bestemt også rabarber. Jeg har fået en bid af en alm rabarber, mon du har en mere sød én?
    At fotografere er min no1 hobby... så det er fedt nok jeg kan kombinere de to ting ;)

    Chiliquilter, Ja jeg har hørt de skulle være lettet at stiklingeformere, men har tilgode at forsøge mig endnu ;) Men det skal helt sikkert prøves.
    Hvornår klipper du dem ned? Og velbekomme :) Jeg er glad for i har lyst til at læse med.

    Anne, taaak :) Jeg har limet med noget tokomponent lim - skrappe sager. Det tørrer langsomt, men det holder helt vildt godt.
    Hmm okay, jeg troede lige jeg var klååg ;) Jeg har meget at lære omkring de der pelargonier. Men navnet er nu noteret ned.

    SvarSlet
  6. Jeg har en del pelargonier, som jeg har haft 10-12 år, både Dronning Ingrid og Prins Nicolai, som er min yndlings. Der står aflæggere af dem her og der og alle vegne, også i Norge :-)
    Forleden fik jeg en ny dobbelt blomstrende rød af en sød kollega, hun havde fået den for 15 år siden af en dame på 88, som havde haft den meget længe, det er så herligt med sådanne planter, der tages aflæggere af og på den måde lever videre...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg glæder mig til mine bliver formeret ;) De skal have lov at bo overalt. Når du har så mange, hvor gør du af dem om vinteren?
      Jeg har lige set en der er dedikeret til Kronpinsesse Mary... DEN var flot! Den var dobb. hvid :)

      Slet