tirsdag den 19. juni 2012

Lidt om chili

Vidste du, at Capsaicin, den der er mest af i chili, er den som gør at du synes den brænder. Virkningen er der forsket en hel del i og ud fra den forskning, er der skabt Scoville Skalen. Altså den skala, hvor du kan se, hvor stærk en given sort er.

Når du indtager en Chili, vil capsaicinoiderne, binde sig til receptorerne i munden, hvor de så sidder og påvirker dem. Da receptorernes normale opgave er, at "føle" om det du spiser er varmt - så det, at capsaicinoiderne påvirker dem, narrer det hjernen til at tro, at du brænder dig på chilien, helt som ved varm mad. Dermed narres hjernen til at tro, at man brænder sig, selv om der i virkeligheden ingenting sker.

Set lidt mere detaljeret, så sker der det, at calcium inoner bliver flyttet fra det elektron-fattige capsaicionoid og ovver til elektron-rige receptorer. Og netop det at man "mærker varme", betyder også at man kan "vænne" receptorerne til at spise disse stærke chili.

Det er dog ikke alle, der har lyst til at træne deres receptorer. Dette skyldes at, for at lindre på smerten man mærker, frigiver kroppen en større mængde endorfiner. Og nogen bryder sig bestemt ikke om dette "Kick". Det er samme fornemmelse sportsfolk får når de lige har ydet noget stort.

Man bruger også disse capsaicinoider, til medicinske cremer. Fx cremer man bruger til gigtpatienter, så man derved træner ledene til ikke at føle smerten og træner kroppen til at kunne tåle mere.

Chilien giver altså først og fremmest en smertepåvirkning og ikke en smags-oplevelse. Derfor overdøver chili heller ikke de øvrige smagsnuancer i maden, for styrken i chili er med til at understrege de øvrige ingredienser på linje med salt og sukker.

Det betyder også, at chilien ikke er hård ved maven, som man ellers skulle tro, når man spiser den. Det er også forklaringen på, at fugle kan æde chili og chilifrø uden at styrte døde til jorden.

Scoville skalaen, kan du se herunder:

SCO..................................styrke...............beskrivelse
 0 - 1.000............................0 - 1.................meget mild
 1.000 - 10.000...................2 - 3.................mild
 10.000 - 30.000.................4 - 5.................middel stærk
 30.000 - 100.000...............6 - 7.................stærk
 100.000 - 500.000.............8 - 10...............meget stærk
 500.000 - 750.000.............10+..................mega stærk
 750.000 - 1.000.000..........10+++.............ekstrem stærk
 1.000.000 - 1.700.000.......11....................Halsbrand!

 2.000.000 - 5.300.000.......standard U.S. peber spray
 15.000.000 - 16.000.000...ren capsaicin


Flyv fugl flyv



Eller guldsmed, var det nu nok :) Jeg fik endelig fisket boremaskinen frem fra gemmerne, og sat guldsmeden op på væggen.

Jeg har længe været i tvivl om, hvorvidt den skulle hænge ude eller inde. Smeden AKA. min far, har længe været imod at sådan een skulle hænge ude, for så ville den jo ruste op ;) Hmm tjaaa, det er jo rigtigt nok, men jeg har nu den holdning at ting skal bruges. Og glas gør sig godt udendøre.

Og så er der lige den hage at jeg altså ikke har 200 kvm bolig at bruge af, når der skal ting op på væggene :)

Så langt om længe .... kom den ud fra skyggen bag sofaen.


Terrassen står i flammer idag!!! Sådan i overført betydning :) Chilierne modner så hurtigt, at man næsten kan se det med det blotte øje.

Dejligt, så nu er der kun kort tid, til de skal spises :)


Og så lidt konkurrence-info, til jer piger, som fik PiriPiri og Hot Banana af mig, for noget tid siden. Vi havde en lille "for sjov konkurrence" om planterne ;) Jeg har nu første frugt i PiriPiri'en, som ses herover :) Og Hot Banana'en har også 2-3 frugter på vej. Hvordan går det egentlig med jeres? Jeg har ikke spurgt længe.

Om godt 3 timer, øger vi antallet af beboere i huset, med en ekstra. Nannas veninde fra USA, lander i Billund lufthavn og vi er så klar, til at tage imod hende :) Det bliver spændende.




mandag den 18. juni 2012

Regntid



Vil du have en stensikker opskrift på at lave regnvejr?! Jeg har den :) Tag en pensel, læg den ud på havebordet. Find dernæst en spand træbeskyttelse og stil den ved siden af penslen.... Vent....
Kig op, og konstater at de små hvide fluffy skyer ser uskyldige ud, overvej kort - Jo, det ser ud til malevejr.

Gå så igang med at male. Når du mangler lidt under halvdelen af arbejdet, indtræder miraklet - DET REGNER! Det er stensikkert, prøv det selv ;) Det har virket to gange på en uge her.

Nå, spøg til side, vi har brug for regnen, og jeg skyndte mig da også at smide chiliplanterne ud i det.

Øverst er det mit Hot Banana, der sætter frugter som en gal. Så nu er der også gang i den.


Espeletten modner endelig nu. Jeg synes også der har været grønne frugter på forever. Men nu går det stærkt. De resterende store frugter, er også brunlige nu... så lige om lidt bliver de også røde.

Og flere små frugter er nu også på vej.


Se bare en flot rød chili. Og læg mærke til den rødbrune farve, man kan ane på de to andre i billedet.... Det betyder modne frugter indenfor en uge.


Og nu når det regner, er jeg så heldig, at jeg får leveret vandingsvand, LIGE der hvor jeg skal bruge det. Eller, i hvert fald alle andre steder, end der hvor nedløbsrør osv burde transportere vandet hen ;)

Men hvorom alting er, så samler jeg vand i store baljer, så jeg har noget at vande med senere. Med mange store potter, kommer det hurtigt til at koste dyrt at vande fra vandhanen.


Selv den lille kødædende, skal jo have vand. Og faktisk skal den helst have regnvand :) Så den røg også straks ud på havebordet. Den stor normalt mellem alle chiliplanterne, til at angribe og nedlægge alt der kravler :) Sjov lille plante.

Men nu når vejret ikke er til udendørs sysler, kunne jeg sætte mig til at strikke lidt :) JEP, jeg har fået garn igen. Og rengøringen blev overstået igår... så der er basis for en slapper.

Det er nemlig imorgen, vi får besøg fra USA. Nannas veninde, fra Nannas år derovre, kommer nemlig og bor her i 3 uger. Det bliver hyggeligt og spændende :) Og jeg ved hun har været længe savnet - og de har BUNKER af planer. Mange ting skal ses, besøges, smages og prøves :)



fredag den 15. juni 2012

NØJ det pyntede


Jeg følte mig lidt som lykkens pamjulefis idag. Jeg var nemlig så heldig, at jeg fik en spand træbeskyttelse foræret. Og mit stakit, lignede virkelig nogen der var løgn.

Jeg var ked af at se på det og drømte om lottopenge og nye smukke stakitter.

Men nu kan jeg godt vente lidt igen. For det pyntede godt nok gevaldigt, at få en omgang træbeskyttelse. Dog nåede jeg kun indersiden og lidt af ydersiden, før der kom regn :( Øv osse nå!

Nu kørte det lige så godt! Jeg håber ikke det bliver alt for meget at se, at det regner på det. Men nu må vi se. LIGE nu vil jeg bare nyde synet.

Se bare forskellen fra før, her forneden, og til nu som ses for oven. Naaaajs !


Det eneste heldige ved pausen, var da at min arme er færdige!! Det irriterer mig, at armene ikke kan det de kunne engang. Så jeg er ikke god til at stoppe mens legen er god. Idag, hjalp regnen mig så til en pause.

Jeg håber dog, at vejret bliver fint imorgen, så jeg lige kan nå at male færdigt OG klippe græsset, inden jeg skal se LE MANS!!! ;)




mandag den 11. juni 2012

Aktivitet


Jeg har været en liiiiille smule aktiv i haven idag :) Lidt, fordi jeg egentlig ikke gad noget... Men dog noget, fordi ukrudtet mellem fliserne på terrassen irriterede mig.

Så nu er det væk og myrerne har fået noget myre-forskrækker. Jeg håber at få has på dem snart. Er du vimmer jeg har mange.... jeg tør ikke tænke på hvor stor en koloni, der er under fliserne.

Og meget apropos kolonier, så har jeg en mega koloni af tusindfryd i græsplænen. De er tilgengæld meget velkommen. Jeg elsker de små hvide og gule blomster. Og jeg kan næsten ikke nænne at klippe græs nu.


Se bare her over. De er overalt og det ser bare så sommeragtigt ud :) Hellere dem end mælkebøtterne. Selvom jeg faktisk ikke synes mælkebøtterne er grimme.


Men det har også fået en ordentlig omgang regn og det har pyntet virkelig meget :) Det ser ud til at planterne har nydt det, lige så meget som jeg nyder SOL. Men det har vi så fået idag... dejligt.


Se bare alle de dråber der lå og glinsede i solen :) De ser så fine ud, som små runde glitrende perler.


Ikke alt er dog lige levende.... Denne lille piphans, har mistet livet, lige der, midt i min have. Liggende på papkassen fra mit nye havebord. Arme lille fyr.... gad vide hvad der skete?


Til gengæld går det fint på terrassen. Chilierne vokser, og det samme gør diverse blomster i de store sorte potter, foran chilierne. Jordbær, bønner og radiser er også godt på vej.

Nu mangler jeg altså bare snart det DRIVHUS nå ! :) Jeg vil sååå gerne igang. Men brugte, okay fine drivhuse, hænger ikke på træerne i år. Sig mig, er der gået totalt mode i drivhuse nu? :)


Jeg er ellers sikker på, at sådan et drivhus, ville hjælpe lidt på modningsprocessen af disse her! Nøøøj jeg synes det tager lang tid, fra udvokset frugt, til den bliver rød :) Utålmodig? Mig?



tirsdag den 5. juni 2012

Gråt


Vejret er gråt, trist, koldt og ikke meget at skrive hjem om. Og ikke mindst TØRT! Ikke at jeg ligefrem holder af regn, for det gør jeg bestemt ikke. Men haven trænger voldsomt.

Jorden er tør laaangt ned i dybderne.

Men okay, når bare jeg gider at komme rendende med førstehjælp, med vandkanden - ja så går det.

Tomaterne har blomster og klarer sig godt. Så jeg håber jeg får større udbytte end sidste år.


De to tomater og to agurker, på billedet herover, har tilgengæld mere travlt! Jeg fik planterne foræret igår, af en veninde. Der stod de stadig i de små såpotter, man planter direkte i jorden senere.

Så rødderne har ikke haft meget plads at gøre med. Men som vi blev enige om: Klarer de det, er det fedt - gør de ikke, er det bare ærgerligt, så fik de chancen :)


Derimod klarer jordbærplanten og radisserne sig overordentligt godt. Der er gang i dem og de vokser det bedste de har lært. Jordbærplanten har endda sat unger. Dog er der ikke tegn på blomster endnu.


Ærter og bønner derimod, de driller mig i år. Jeg forspirede ikke indendøre... og måske jeg betaler prisen nu. For ud af de maaange frø jeg lagde i jorden, er kun ganske få kommet op.... og de har ikke ligefrem travlt.

Så hvis de resterende frø ikke snart viser sig, putter jeg alle bønner i EN krukke. Så jeg har to krukker ledig til andet sjovt.


I altankasserne, med blandet landhandel og ukendte frø, pipler det op nu. Det bliver spændende at se hvad der kommer. For jeg har indtil flere frø deri, som ingen kender oprindelsen af.


Nede bagerst i haven, i de store potter, begynder der også at være liv. Hurtigst på aftrækkeren var "Kaliforniavalmue" og i de to potter, øverst til højre, stikker "Stolte Kavalerer" næsen op. Kun "Brudeslør" i de sidste to potter, lader vente på sig.


Og så fik jeg lige plantet 24 små Lobelia. De stod til den nette sum af 30 kr for alle planterne. Det kunne jeg ikke stå for, da jeg endnu ikke har noget i haven, med farve på. Altså lige ud over stedmoderplanterne.


Chilierne klarer sig også fint. På trods af den manglende sol. Jeg synes dog ikke de voksede sååå meget endda. Indtil jeg lige bladrede forbi billedet fra den 6. maj... altså en måned siden. SÅ kan jeg godt se de er skudt i vejret. Dengang kunne der stå 5 potter i vinduet. Nu kan der kun stå 3.

Dog ville jeg ønske, der var mere gang i solen, så mine chili også kunne få lidt farve.

Så alt i alt, så mangler vi regn OG sol ;) mon vi kan mixe det lidt?



tirsdag den 29. maj 2012

Forkælelse


Idag kom posten forbi, med en pakke til mig :) Den var ventet, men indholdets omfang, var ikke ventet.

Jeg havde fået at vide, af en venindes bror, at han ville sende "lidt forskelligt". Og det skal jeg mene han gjorde.

På første billede er der 21 forskellige chilisorter. Jeg har endnu ikke rigtigt nærstuderet, hvad det er for nogen. Men det skal undersøges :)


Der var også 14 forskellige tomatsorter og en agurk. Er du VIMMER mand?! Hvor skal jeg dog plante 14 tomater? ;)


Og så lige 7 poser af diverse frugter, lige fra Kirsebær, Passionsfrugt, meloner osv.  Og 7 poser med diverse krydderuter. Og en enkelt pose jeg lige skal have opklaret hvad er :)

WOW siger jeg bare. Måske jeg skulle overveje et stort nok drivhus, nu jeg skal igang?? ;)

Liste:
Chili:
- Mini yellow bell - peber, sød 5cm frugt
- Habanero neon yellow -  styrke 10, 6 cm frugt
- Peter Penis Pepper - Styrke 7, 8 cm frugt
- Marconi Red Italian - Peber, Styrke 0, 25 cm frugt
- Mini Chokolate Bell - Peber, Styrke 0, 7 cm frugt
- Anaheim - Styrke 1, 15 cm frugt
- Lemon Drop - Gul , Styrke 10
- Sweet Yolo Wonder - grøn/rød, Styrke 0 , 30-40 cm frugt
- Tequila Sunrise - Peber - Grøn/rød, Styrke 0
- Golden Treasure - Peber, Styrke 2, 10 cm frugt
- Nocera Giallo - Sweet pepper - Gul, Styrke 0 , 15 cm frugt
- Maule's Red , Styrke 7, 25 cm frugt
- Golden Cayenne - Gul, styrke 6 - 13 cm frugt
- Alma Paprika , Styrke 0 , Rund frugt
- Feher Ozon - sød paprika, styrke 0, 10 cm frugt
- Inca Hot  Styrke HOT, 10 cm frugt
- Habanero Punta Giallo, HOT
- Early Jalapeno, Styrke 5, 8 cm frugt
- Bird Eye (piri piri) - Rød, HOT, 3 cm frugt
- Mini Bell Red - Peber, Styrke 0 , 5 cm frugt
- Golden Calwonder - Peber - Gul/rød, Styrke 0, Peberfrugt

Tomater:
- Omars Lebanese - Rød (1 kg store tomater)
- Black Truffle - Sort
- Valencia - Orange
- Purple Russian Plum - Sort
- Tangerine F1 - Gul/Orange
- Black Cherry - Sort
- Tigerella - Rød/orange
- Saint Pierre
- Chadwick's Cherry
- San Marzano 2 - Rød
- Banana Legs - Gul
- Delicious - Rød stor
- Marglobe - Rød

Agurk:
- Telegraph

Krydderurter:
- Basilikum - Govenese
- Citron Basilikum
- Græsk Oregano
- Italiensk Oregano
- Citrongræs
- Koriander
- Rosemary

Frugt:
- Citrus Reticulata - Mandarin
- Prunus Armeniaca - Abrikos
- Golden Tangerine - Tangerine
- Plum Bullace Prunus - Passionsfrugt
- Ananas Kirsebær
- Suger Baby - Vandmelon
- Orange Honeydew - Melon

Busk:
- Raphiolepis Umbellata - Indisk Havtorn




søndag den 27. maj 2012

Mystiske frø



Min dag har foregået i helt lav gear idag. Dog ikke ligefrem på sofaen, da jeg er totalt elendig, til bare at kigge.

Så jeg fik malet stole idag. Nanna tog og malede den ene, med første lag. Og jeg arbejdede så på den anden. Jeg er ganske godt tilfreds. Nu lyser de godt op i haven :)


Og nu da jeg havde gang i penslen, fik mine krukker med sukulenter også lige en omgang. Bare så der var lidt mere i haven, med den flotte blå farve. :) Og ja, aflagte thedåser kan også bruges, bare man lige husker at prikke hul i bunden, så vandet kan komme ud ;)


Familien af planter på min matrikel, blev også udvidet idag. Sådan en kødædende fætter flyttede ind!! Jeg har aldrig haft sådan een før og er spændt på om jeg kan holde liv i sådan een.

I hvert fald er der fluer nok at fange af ;)

Samtidig fik jeg lige fyldt jord i 4 altankasser. I to af dem røg en gang blandet snitblomster / markblomster. Og de to andre et mix af "hemmelige frø" fra min veninde på Sjælland.

Senere på dagen stod naboen og kiggede over hækken og gav mig så en lille bundt "hemmelige frø fra Afrika". Han kunne ikke huske / vidste ikke, hvad de blev til. Så to potter blev fyldt og tilsået med disse hemmelige frø ;) Det bliver spændende at se hvad der dukker op der.

Ellers har jeg bare fladet ud og lavet ikke en dyt. Hovedet har værket, efter en gang natlig migræne. Men sådan en off-dag er nu også dejlig af og til.... :)


Men nu er udelivet ovre for idag.... og vi er rykket ind i stuen. I morgen skulle vist være den sidste varme dag, for en periode. Så den skal nydes max!!! Og det bliver med tooootalt afslapning. Jeg har ingen planer af nogen art.... :)


torsdag den 24. maj 2012

Chili størrelser


For nogen uger siden, forærede jeg en hel masse små chiliplanter væk. De fleste gik til dem jeg holder torsdags café med.

Igår var der een af dem der synes at min chili var LANGT foran deres, da den havde store grønne frugter. Men den der bærer frugt nu, var også sået i februar.... ca 2 mdr før de andre. Plus det, at der er forskel på sorter, hvor hurtigt de gror.

Så nu har jeg taget et foto for at illustrere størrelsesforholdene. Yderst til højre, står min Espelette, der har store frugter... den er sået i februar. I midten står der en Hot Banana, den er sået to mdr senere og er een af de to sorter jeg havde med til café. Hot Banana bliver mellem 50 cm og 90 cm høj, alt efter plads... og frugterne op til omkring 12 cm lange.  Den har næsten overhalet Espeletten i størrelsen, men jeg går også og nipper en masse blomster af, inden de springer ud, så planten kan koncentrere sig om at vokse i stedet.

Yderst til venstre står en piri piri... den er noget langsommere. Det er også een af de sorter jeg havde med til uddeling. Men den sætter blomster som en gal. Piri Piri planten bliver mellem 45 cm og 120 cm høj, alt efter den plads den har til rådighed.

Så kære Ragnhild, jeg skyder på din plante følges med min? Alt efter hvad potte du har den i nu ;)


onsdag den 23. maj 2012

Solskoldning



Nanna var ved stranden igår og kom temmelig branket hjem :) Og een af mine chilier fik samme tur igår.

Så idag passer vi bedre på. En farvestrålende stor paraply, sørger nu for skygge til chiliplanterne her i middagstimerne. Solen er ganske enkelt for hård lige nu. Og planterne endnu ikke tilvænnet.

Når jeg engang får et drivhus op, kan jeg bedre styre det hele. For varmen kan de godt tåle... det er mere solen. Og til den tid, kan jeg kridte nogen af vinduerne....


De seneste dages varme, gør dog rigtig godt :) Nu er Habaneroen også godt igang. Jeg har nippet en del af de første blomster af, for at give planten vækstmuligheder, før den skulle slås med frugt.

Så nu slippes den løs og jeg venter spændt på nogen super stærke chili.


Espeletten har sat frugter for længe siden. De er nu ved at være ret store, men stadig grønne. Så vejrskiftet til sol og varme, kommer ganske belejliget :) Jeg glæder mig til at smage dem.

Idag fik jeg så en ny chilisort på hjernen!!! En Peppadew, eller også kendt som Baby Pepper. De der små runde nogen, du kan finde i bla. Bones salatbar! Jeg MÅ bare have den plante.... Men ingen steder, kan jeg finde frø til salg. Ikke her i DK i hvert fald :)

Men den bliver STOR. Over 2 meter høj, hvis den får lov. Jeg bliver nok nødt til at begrænse den lidt, da jeg simpelthen ikke har et højloftet hus ;) Men prøves, det skal den!